Dit forum maakt gebruik van cookies
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw login informatie als je geregistreerd bent, en uw laatste bezoek te bewaren als je er niet bent.
Cookies zijn kleine tekstbestanden die zijn opgeslagen op uw computer; het door dit forum ingesteld cookie kan alleen worden gebruikt op deze website en vormen geen gevaar voor de veiligheid.
Cookies op dit forum volgen ook de specifieke onderwerpen die u hebt gelezen en als je ze voor het laatst hebt gelezen.
Gelieve te bevestigen of je deze cookies accepteert of weigert dan wordt dit ingesteld.

Een cookie wordt opgeslagen in uw browser, ongeacht uw keuze om te voorkomen dat u wordt deze vraag opnieuw gevraagd.
U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment via de link onderaan elke pagina te wijzigen.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
algemeen naakt zijn
De wet in Nederland
Nederland is één van de weinige landen waar naaktrecreatie in het openbaar wettelijk is toegestaan. Dit is vastgelegd in artikel 430a van het Wetboek van Strafrecht, dat in 1986 mede op initiatief van NFN tot stand is gekomen.
Kort samengevat mag je bloot zonnen op:
- plaatsen die hiervoor door gemeenten zijn aangewezen (de officiële naaktstranden).
- plaatsen die hiervoor geschikt zijn.
Alle stranden in Nederland op deze website zijn óf aangewezen óf geschikt. De geschikte stranden worden vaak al jarenlang bezocht door grotere aantallen naaktrecreanten en de omstandigheden zijn in die periode niet of weinig veranderd.
In principe kan elke recreant zelf bepalen of een locatie geschikt is om bloot te zonnen. En dit gebeurt ook. Regelmatig wandelen mensen bloot door een bos of lezen ongekleed een boekje op een mooi en rustig plekje in de natuur. Wanneer hier klachten over komen, treden agenten of boa's hier tegen op. Vaak te goeder trouw: zij denken dat je alleen bloot mag recreëren op plekken die hiervoor zijn aangewezen. Wanneer je het niet eens bent met je bekeuring, dan kun je de rechter laten beslissen over de geschiktheid van de plek. Dit gebeurt automatisch als je een bekeuring niet betaalt, want dan komt de zaak voor de kantonrechter. Vaak is dit een principiële zaak, de meeste mensen betalen hun boete.
Van najaar 2013 tot januari 2016 vochten bezoekers van de ligweide in de Delftse Hout met (juridische) steun van NFN een principiële strijd uit via de rechter. Principieel, omdat naaktrecreatie van de één op andere dag werd verboden om redenen die weinig met naaktrecreatie te maken hadden. Uiteindelijk zijn alle bekeurden vrijgesproken. De zaak liep zelfs tot de Hoge Raad. Deze formuleerde duidelijke criteria waaraan je de geschiktheid kan toetsen: 
- de maatschappelijke opvattingen rond naaktrecreatie (en eventuele veranderingen hierin);
- ongevraagde of ongewilde confrontatie met naaktrecreanten;
- verstoring van de openbare orde.

Duidelijkheid voor alles
Om onduidelijkheid te vermijden, pleit NFN er bij gemeentes voor om naaktstranden een officiële status te geven. Aan recreanten die onterecht zijn bekeurd op een geschikte locatie, geven wij juridisch advies. Wil je meer weten over de wetgeving over dit onderwerp? Hier vind je informatie voor zowel recreanten als overheid.

Bloot in je tuin?
Veel mensen zonnen bloot in hun eigen tuin, wat privégrond is. Het is aannemelijk dat voor je tuin min of meer dezelfde regels gelden als voor een openbare locatie. Met andere woorden: geen inkijk vanaf de openbare straat en geen inkijk van de buren. Zeker niet wanneer zij hier aanstoot aan zouden kunnen nemen. Per tuin – zelfs in dezelfde straat – kan de situatie dus totaal verschillend zijn.

Wetgeving in het buitenland
In het buitenland gelden andere regels dan in Nederland. Bekijk alle info over naaktrecreatie in Frankrijk, Kroatië, Duitsland, Italië, Griekenland en andere landen.
.
Antwoord Naar Boven
(24-10-2017, 02:14 PM)ruud schreef: De wet in Nederland
Nederland is één van de weinige landen waar naaktrecreatie in het openbaar wettelijk is toegestaan. Dit is vastgelegd in artikel 430a van het Wetboek van Strafrecht, dat in 1986 mede op initiatief van NFN tot stand is gekomen.
Kort samengevat mag je bloot zonnen op:
- plaatsen die hiervoor door gemeenten zijn aangewezen (de officiële naaktstranden).
- plaatsen die hiervoor geschikt zijn.
Alle stranden in Nederland op deze website zijn óf aangewezen óf geschikt. De geschikte stranden worden vaak al jarenlang bezocht door grotere aantallen naaktrecreanten en de omstandigheden zijn in die periode niet of weinig veranderd.
In principe kan elke recreant zelf bepalen of een locatie geschikt is om bloot te zonnen. En dit gebeurt ook. Regelmatig wandelen mensen bloot door een bos of lezen ongekleed een boekje op een mooi en rustig plekje in de natuur. Wanneer hier klachten over komen, treden agenten of boa's hier tegen op. Vaak te goeder trouw: zij denken dat je alleen bloot mag recreëren op plekken die hiervoor zijn aangewezen. Wanneer je het niet eens bent met je bekeuring, dan kun je de rechter laten beslissen over de geschiktheid van de plek. Dit gebeurt automatisch als je een bekeuring niet betaalt, want dan komt de zaak voor de kantonrechter. Vaak is dit een principiële zaak, de meeste mensen betalen hun boete.
Van najaar 2013 tot januari 2016 vochten bezoekers van de ligweide in de Delftse Hout met (juridische) steun van NFN een principiële strijd uit via de rechter. Principieel, omdat naaktrecreatie van de één op andere dag werd verboden om redenen die weinig met naaktrecreatie te maken hadden. Uiteindelijk zijn alle bekeurden vrijgesproken. De zaak liep zelfs tot de Hoge Raad. Deze formuleerde duidelijke criteria waaraan je de geschiktheid kan toetsen: 
- de maatschappelijke opvattingen rond naaktrecreatie (en eventuele veranderingen hierin);
- ongevraagde of ongewilde confrontatie met naaktrecreanten;
- verstoring van de openbare orde.

Duidelijkheid voor alles
Om onduidelijkheid te vermijden, pleit NFN er bij gemeentes voor om naaktstranden een officiële status te geven. Aan recreanten die onterecht zijn bekeurd op een geschikte locatie, geven wij juridisch advies. Wil je meer weten over de wetgeving over dit onderwerp? Hier vind je informatie voor zowel recreanten als overheid.

Bloot in je tuin?
Veel mensen zonnen bloot in hun eigen tuin, wat privégrond is. Het is aannemelijk dat voor je tuin min of meer dezelfde regels gelden als voor een openbare locatie. Met andere woorden: geen inkijk vanaf de openbare straat en geen inkijk van de buren. Zeker niet wanneer zij hier aanstoot aan zouden kunnen nemen. Per tuin – zelfs in dezelfde straat – kan de situatie dus totaal verschillend zijn.

Wetgeving in het buitenland
In het buitenland gelden andere regels dan in Nederland. Bekijk alle info over naaktrecreatie in Frankrijk, Kroatië, Duitsland, Italië, Griekenland en andere landen.
Deze zomer heeft 1 van onze buurmannen een drone aangeschaft en vliegt regelmatig Door de wijk....Geen idee met of zonder camera geen idee....Maar iemand een idee hoe daar de wetgeving rond zit....Want als er een camera op zit....Dan worden we ongevraagd gefilmd.....En dat is toch schending van privacy?
Antwoord Naar Boven
Boven aaneengesloten bebouwing vliegen is niet toegestaan
Voor filmen gelden de privacyregels

Kijk even op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag -en- antwoord/regels-drone-partuculier
Antwoord Naar Boven
Privéterrein
Op privéterreinen bepaalt de eigenaar of beheerder wat is toegestaan, daar gaat art 430a dus niet over. In je eigen tuin en huis bepaal je volledig zelf of je naakt recreëert, daar heeft niemand wat mee te maken ook al kunnen anderen je zien. Als je niet zichtbaar bent is het sowieso geen naaktrecreatie, dan heb je gewoon een "grote broek" aan.

Slechts indien jouw huis of perceel grenst aan een drukke openbare weg of plein en je door het naakt zijn de orde zou kunnen verstoren kan de rechter je, na klachten, eventueel beperkingen opleggen. Iedereen met gezond verstand kan wel beredeneren of je daar dan wel moet willen recreëren.

De uitleg en jurisprudentie over bloot in je eigen tuin wijkt af van de door NFN gebruikte bewoordingen zie de regels hierboven van de site art.430a voor de naaktrecreant.
Je hoeft dus niet onzichtbaar te worden als je naakt in je eigen tuin recreeert, omwille van is het verstandig wel afscherming (schutting, beplanting o.i.d.)te plaatsen zodat je niet met alles en iedereen in je woonomgeving ruzie krijgt en je wilt toch zelf ook niet te koop lopen, maar er krampachtig over doen is in mijn ogen ook niet goed.
Ik wordt dan ook niet ongerust over drone`s met camera`s je kunt het niet tegengaan als iemand je per se op die wijze wil filmen, ik hoop alleen dat ze de beelden voor zichzelf houden en niet op soc media zetten en dan nog op mijn werk en in mijn woonomgeving weet iedereen dat wij naakt recreeren ook in de tuin, de politie is aan de deur geweest dus wie doet ons nog iets.
Cool
Antwoord Naar Boven
Ik ken iemand in mijn straat die ik weleens met een drone heb zien vliegen. Incl. een verrekte goede camera.
Hij weet dat dit daar illegaal is maar hij wil even oefenen/testen zodat hij dadelijk op vakantie ermee kan filmen.
Op zich heb ik daar geen problemen mee maar als ik naakt op het balkon zit (of binnen) en ik zie die drone voor mijn balkon (raam) hangen, dan heeft hij toch echt een probleem. dat je het niet kan tegenhouden is voor mij geen excuus.
Seksuele intimidatie/aanranding/etc. kan je ook niet tegenhouden maar ook dat is geen excuus. Om maar een voorbeeld te noemen.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Antwoord Naar Boven
Je weet dus wie het is, gluren is bij wet strafbaar dus aangifte doen bij de politie, ik zou bij mij in de buurt niet weten wie met dat ding vliegt of ik moet het toevallig zien en als je niet de dader weet kun je er niets tegen ondernemen.
Antwoord Naar Boven
Wow, dat meen je toch niet echt hoop ik.

Ik heb met hem staan te praten en hij heeft mij alles uitgelegd v.w.b. die drone. Het is nogal een techfreak en ik vind de dronetechniek best wel interessant.
Behalve dat hij hem aan het testen was heeft hij in mijn ogen totaal niets verkeerds gedaan dus aangifte doen bij de politie? Ik dacht het toch echt van niet.
Dat vind ik wel zó achterbaks en verkeerd. Ik snap ook echt niet waar jij dat gluren uit haalt.
Antwoord Naar Boven
Gluren; er staan gewoon in het burgerlijk wetboek regels over, zal nog niet specifiek betrekking hebben over ongewilde opnamen met behulp van een drone, maar denk dat in het BW ook wel een artikel staat over het ongevraagd en zonder jouw toestemming maken van beeldopnamen in jouw tuin of via de ramen in jouw huis.
Er zijn zelfs beperkingen over de plaatsing van ramen en afscherming van een balkon als deze op minder dan 2 meter van de erfgrens zitten.
En ja als ik weet wie er met een drone ongevraagd opnamen maakt van mijn tuin dan zal ik hem of haar eerst er op aanspreken en als dat niet helpt doe ik inderdaad aangifte.
Antwoord Naar Boven
in het nieuws ging het ook over drones, die van toeristen die bij de molens van Kinderdijk filmen en daarbij ook de privacy schenden van de molenaars die er wonen en (gewoon gekleed wel) in de tuin zitten bijvoorbeeld. Hun privacy wordt ook geschonden.
Blijkbaar moet iedereen zijn persoonlijk eigen filmpje daar gaan maken.....
Antwoord Naar Boven
(27-10-2017, 05:30 PM)aadnudist schreef: Gluren; er staan gewoon in het burgerlijk wetboek regels over, zal nog niet specifiek betrekking hebben over ongewilde opnamen met behulp van een drone, maar denk dat in het BW ook wel een artikel staat over het ongevraagd en zonder jouw toestemming maken van beeldopnamen in jouw tuin of via de ramen in jouw huis.
Er zijn zelfs beperkingen over de plaatsing van ramen en afscherming van een balkon als deze op minder dan 2 meter van de erfgrens zitten.
En ja als ik weet wie er met een drone ongevraagd opnamen maakt van mijn tuin dan zal ik hem of haar eerst er op aanspreken en als dat niet helpt doe ik inderdaad aangifte.
Ik vermoed dat jij mijn bericht ietwat verkeerd hebt gelezen. Hij heeft nog niets verkeerds gedaan zoals gluren e.d.
Ik zei alleen dat ALS hij dat zou doen, dan...
Antwoord Naar Boven

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)

This forum uses Lukasz Tkacz MyBB addons.